Ani vodní dílo Gabčíkovo nevzniklo bez stěhováků

Ani vodní dílo Gabčíkovo nevzniklo bez stěhováků

Obří vrata jedou po dálnici do slovenského Gabčíkova. To byl rok 2020 a jedna z mimořádných logistických akcí v českých rukou.

Technici Metrostavu dokončili v Praze tvarování, svařování a lakování gigantické konstrukce ocelových vrat pro slovenské vodní dílo Gabčíkovo. Potom nastala etapa stěhování k přehradě, kde již stály jeřáby připravené na finální montáž.

Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. Severní trasa vede přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a trasa „D1“ vede přes Kolín, Jihlavu a Brno.

„Po dálnici D1 transportujeme jeden z nejlehčích dílů vyrobených vrat. I tak však váží 28,5 tuny a celková hmotnost soupravy činí 42 tun. Komponent má délku osmnáct, šířku tři a výšku 4,2 metru. Nejtěžší přepravovaný díl nových vrat váží 107 tun. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů,“ popisuje vedoucí projektu Radek Liška.

Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna vrat na obou plavebních komorách. Miliardová zakázka zahrnuje vrata pro každou ze dvou plavebních komor. Ta mají rozměry 36 na 22 metrů, tloušťku dva metry a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. Jsou tak těžší než vrata u Panamského průplavu.

Přehradní nádrž mezi Bratislavou a státní hranicí s Maďarskem byla dokončena v 90. letech 20. století. Cílem probíhající modernizace vodního díla je zvýšení bezpečnosti i intenzity lodní dopravy.

Více na E15.cz